Το παιδί στο σχολείο: για μια επιτυχημένη σχολική ζωή

 

 

Σοφία Ανδρεοπούλου, MSc

Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος

 

 

Τι μπορεί να κερδίσει το παιδί από το σχολείο;

 

  • ·         Γνώσεις
  • ·         Ανάπτυξη κινητικών, γνωστικών, κοινωνικών, προσωπικών δεξιοτήτων
  • ·         Ξεπέρασμα δυσκολιών
  • ·         Κοινωνικοποίηση/συνεργασία (ομάδα)
  • ·         Συμμόρφωση με κανόνες
  • ·         Προγραμματισμός, οργάνωση
  • ·         Ικανότητα να διεκδικεί
  • ·         Ικανότητα να διαπραγματεύεται
  • ·         Ψυχική ανθεκτικότητα
  • ·         Αξίες

 

 

Ρόλος γονιού σε σχέση με σχολείο

 

  • ·         Να προετοιμάζει το παιδί για το τι θα συναντήσει
  • ·         Να εξηγεί γιατί συμβαίνουν πράγματα
  • ·         Να βοηθάει το παιδί να εκφράζει συναισθήματα/σκέψεις
  • ·         Να βοηθάει το παιδί να βρίσκει λύσεις
  • ·         Να δημιουργεί κίνητρα στο παιδί
  • ·         Να ενθαρρύνει το παιδί όταν κάτι δεν πηγαίνει καλά

 

 

Στάση γονιού που βοηθάει

 

  • ·         Σταθερότητα ως προς το τι πρέπει να κάνει το παιδί
  • ·         Θετική στάση απέναντι στο σχολείο
  • ·         Κατανόηση για τα συναισθήματα και τις δυσκολίες του παιδιού

 

 

Σταθερότητα σημαίνει ότι είμαστε συνεπείς σε αυτό που λέμε και δεν αμφισβητούμε διαρκώς τον εαυτό μας, ούτε αλλάζουμε διαρκώς γνώμη. Αν δεν είστε καθόλου σίγουροι τι πρέπει να κάνετε, μην το δείξετε αυτό στο παιδί σας. Το παιδί βιώνει τεράστια αγωνία μπροστά σε ένα γονιό που δεν ξέρει τι θέλει και τι πρέπει να κάνει. Αν το παιδί νιώσει ότι γίνεστε χάλια επειδή εκείνο κλαίει, τότε νομίζει ότι τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα (αφού και εσείς που είστε μεγάλοι γίνεστε χάλια) – και θα υποφέρει ακόμα περισσότερο. Μείνετε σταθεροί σε αυτό που πρέπει να γίνει με ηρεμία και ψυχραιμία.

 

Θετική στάση σημαίνει ότι βλέπουμε το καλό μέσα στο δύσκολο και βοηθάμε το παιδί μας να το δει κι εκείνο. Το ιδανικό θετικό μήνυμα προς ένα παιδί θα ήταν: «Παιδί μου, ξέρω ότι δυσκολεύεσαι τώρα. Η αλήθεια είναι ότι και  για μένα είναι λίγο δύσκολο που θα λείπεις. Όλοι δυσκολευόμαστε με τις αλλαγές. Αλλά όλο αυτό είναι για καλό γιατί έτσι γινόμαστε πιο δυνατοί και μαθαίνουμε πολλά πράγματα. Όταν περάσουν οι πρώτες μέρες, θα συνηθίσουμε και οι δυό μας την καινούρια κατάσταση και τότε θα είναι ωραία.»

 

Η κατανόηση για τα συναισθήματα και τις δυσκολίες του παιδιού είναι εξαιρετικά σημαντικά. Όταν το ακούτε και δείχνετε πως παίρνετε στα σοβαρά όσα το προβληματίζουν, τότε το κάνετε να νιώθει: 1) ότι αξίζει σαν άνθρωπος αφού ασχολείστε μαζί του 2) ότι δεν είναι μόνο αλλά ότι είστε δίπλα του και θα το βοηθήσετε να προχωρήσει.

 

 

Αν το παιδί δυσκολεύεται να πάει σχολείο

 

  • ·         Βοηθήστε το να εκφράσει γιατί δεν θέλει να πάει (με λόγια, ζωγραφική, κλπ.)
  • ·         Αποδεχθείτε τα αρνητικά του συναισθήματα ως κάτι φυσικό και ενθαρρύνετέ το: «είναι φυσικό να νιώθεις άσχημα τώρα γιατί είναι η αρχή. Σιγά-σιγά, θα συνηθίσεις και θα νιώθεις καλύτερα».
  • ·         Εξηγήστε πως όλοι δυσκολεύονται κάποιες φορές να πάνε στο σχολείο ή στη δουλειά τους για διάφορους λόγους. Μοιραστείτε κάποια ιστορία δική σας ή φίλων σας σχετική.
  • ·         Τονίστε ότι το σχολείο είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξή του και θα πηγαίνει έτσι κι αλλιώς. Αλλά ότι θα είστε δίπλα του για να το  βοηθάτε όποτε κάτι το δυσκολεύει.
  • ·         Βρείτε λύσεις μαζί με το παιδί για πιθανές δυσκολίες (πχ. αν θέλει να πάει τουαλέτα, αν πεινάσει, αν κανείς δεν του μιλάει, κλπ).
  • ·         Εξηγήστε τι θα κάνετε εσείς όσες ώρες εκείνο λείπει.
  • ·         Εκφράστε τα συναισθήματά σας αλλά με θετικό τρόπο: «θα μου λείψεις – αλλά θα χαίρομαι γιατί θα ξέρω ότι κάνεις κάτι καλό για σένα»
  • ·         Εξηγήστε του πως μπορεί μεγαλώνοντας να χάνει κάποια πράγματα αλλά κερδίζει άλλα. Ψάξτε μαζί να βρείτε τι θετικό υπάρχει στο γεγονός ότι μεγαλώνει και πηγαίνει σχολείο.